Geslaagd 42e schoolkorfbaltoernooi

• Geslaagd 42e schoolkorfbaltoernooi

Woensdag 14 september organiseerde de jeugdcommissie van korfbalvereniging Westergo al weer voor de 42e keer het schoolkorfbaltoernooi voor basisscholen. Uit Bolsward waren De Bron, De Blinker en De Sint-Maartenschool vertegenwoordigd met meerdere teams en uit Nijland was dat De Earste Trimen. De weersomstandigheden waren fantastisch en daardoor was het de hele middag druk bij het limonadetappunt. Op het schoolkorfbaltoernooi wordt in viertallen gespeeld in één vak waardoor het spel dynamisch is en snel op en neer gaat waardoor de kans op doelpunten groot is. De categorie gr. 5/6 werd afgewerkt in 4 poules en gr. 7/8 in twee poules. Zo’n 140 kinderen beleefden een mooie sportmiddag en maakten op plezierige wijze kennis met de enig echte gemengde teamsport. En dat maakt korfbal ook zo uniek.

Bij groep 5/6 gingen de poulewinnaars door naar de halve finales. En dat waren Het Oranje Team, De Kanjers, De Hollanders en Glowmasters. En daarin werd er lustig op los gescoord. Zo won het Oranje Team met 5-1 van De Kanjers en De Hollanders met 6-0 van Glowmasters. In de kleine finale om de 3e en 4e plaats won De Kanjers met 3-0 van Glowmasters. De grote finale tussen Het Oranje Team en De Hollanders was een duel tussen twee gelijkwaardige teams en werd superspannend met als eindstand 2-2. Strafworpen moesten de beslissing brengen en hierin bleek De Hollanders het koelbloedigst.

Eindstand categorie gr. 5/6: 1. De Hollanders, 2. Het Oranje Team, 3. De Kanjers, 4. Glowmasters.

De teams van de categorie groep 7/8 startten het tweede deel van de middag en zij waren verdeeld over twee poules en ook bij hen waren er veel spannende wedstrijden. De nummers 1 en 2 van beide poules plaatsten zich voor de halve finale. De ene halve finale tussen De Gangsters en Stokbread eindigde in een 1-1 gelijkspel en ook de beide ploegen van de andere halve finale (Hotdogs tegen De 4 Kipnuggets) speelden gelijk (2-2). Door het beter benutten van de strafworpen konden De Hotdogs en Stokbread zich opmaken voor de eerste plaats. In de troostfinale trok De 4 Kipnuggets met een 3-2 overwinning aan het langste eind tegen De Gangsters. De grote finale met als inzet de wisselbeker eindigde voor De Hotdogs in een climax, want zij wonnen in de slotfase met 2-1 van De 4 Kipnuggets.

Eindstand categorie gr. 7/8: 1. Winnaar van de wisselbeker De Hotdogs (De Bron), 2. Stokbread, 3. De 4 Kipnuggets, 4. De Gangsters.

Na afloop kregen alle spelers nog een leuke attentie en een uitnodiging om een maand lang op proef te mogen meetrainen bij Westergo.