Schoolkorfbaltoernooi met veel leuke wedstrijden

• Schoolkorfbaltoernooi met veel leuke wedstrijden

Voor de 41e keer al weer organiseerde de jeugdcommissie van korfbalvereniging Westergo op 15 september het schoolkorfbaltoernooi voor basisscholen uit Bolsward e.o. Ditmaal namen 5 scholen deel aan dit toernooi, t.w. De Bron, De Blinker en De Sint Maartenschool uit Bolsward, De Reinbôge uit Tjerkwerd en De Earste Trimen uit Nijland. Voor De Reinbôge betekende dit de eerste deelname. Op het schoolkorfbaltoernooi wordt in viertallen gespeeld in 1 vak en dat betekent dat het spel snel op en neer gaat. Door de scholen werden in totaal 30 teams opgegeven, verdeeld in de categorieën groep 5/6 (14 teams) en groep 7/8 (16 teams). Beide categorieën werden afgewerkt in 4 poules. Alleen de poulewinnaars gingen over naar de halve finale.  Zo’n 160 kinderen maakten deze middag kennis met de enig echte gemengde teamsport en dat is korfbal. En dat feit maakt korfbal dan ook zo uniek. De weersomstandigheden waren om te sporten prima en voor de dorstige kelen stond er op de skeelerbaan een limonadebar.

Bij gr. 5/6 waren de poulewinnaars: De Vliegende Badeendjes, De Gekke Tijgers, Buskruit en De 4 Toppers. In de halve finale stonden 4 vrijwel gelijkwaardige tegenstanders. De Gekke Tijgers en De 4 Toppers wonnen respectievelijk van De Vliegende Badeendjes en Buskruit. De verliezers kwamen in de troostfinale en dat leverde geen beslissing op (1-1). Strafworpen moesten de beslissing brengen en dat ging Buskruit iets beter af. De finale tussen De Gekke Tijgers en De 4 Toppers werd met 0-2 gewonnen door De 4 Toppers.

Eindstand categorie gr. 5/6: 1. De 4 Toppers, 2. De Gekke Tijgers, 3. Buskruit, 4. De Vliegende Badeendjes.

De teams in de categorie gr. 7/8 startten het tweede deel van de middag en ook zij speelden spannende en sportieve wedstrijden. De 4 poulewinnaars die de halve finalewedstrijden bereikten, waren Crazy Korfballers, De Sambabeestjes, Patétous en Koeienmest. Crazy Korfballers wonnen overduidelijk met 4-0 van tegenstander De Sambabeestjes. In de andere halve finale was Koeienmest nipt Patétous de baas (2-1 overwinning). In de strijd om de 3e en 4e plaats won Sambabeestjes met 3-0 van Patétous. In de grote finale liet Crazy korfballers er geen gras over groeien wie er het sterkste team was en won dik verdiend met 4-0 van Koeienmest. Crazy Korfballers werd daardoor niet alleen eerste maar won bovendien de wisselbeker.

Eindstand categorie gr. 7/8: 1. Winnaar van de wisselbeker Crazy Korfballers, 2. Koeienmest, 3. Sambabeestjes, 4. Patétous.

Hoofdsponsor: